شناسهٔ خبر: 222085 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بندر خمیر در مسیر تبدیل شدن به دومین «بندرشهر هدف» بازآفرینی شهری ایران

بندر خمیر عضو هیات ‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران، از آغاز فرایند اجرایی شدن تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان شهرداری بندر خمیر، شرکت بازآفرینی شهری و اداره‌کل راه و شهرسازی استان هرمزگان به‌منظور احیای بافت‌های ناکارآمد و توسعه پایدار این شهر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت بازآفرینی شهری ایران,  بندر خمیر با برخورداری از ظرفیت‌های کم‌نظیر زیست‌محیطی و میراث معماری بومی، پس از بندر کنگ، در مسیر تبدیل شدن به دومین «بندرشهر هدف» شرکت بازآفرینی شهری ایران قرار گرفته است. مجید روستا عضو هیات‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در تشریح جزئیات این رویداد راهبردی اظهار داشت که هدف از این مداخله توسعه‌محور، عبور از نگاه صرفاً کالبدی و حرکت به سمت یک بازآفرینی ارزش‌مدار است که در آن هویت تاریخی و ظرفیت‌های اکولوژیک شهر حفظ شود.

عضو هیات‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به شناسایی ۲۵۰ هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی با بیش از ۵ هزار واحد مسکونی در بندر خمیر، این شرایط را فرصتی برای تعریف پروژه‌های پیشران بازآفرینی دانست.

وی تصریح کرد که در چارچوب تفاهم‌نامه سه‌جانبه، ساماندهی وضعیت زیرساختی مناطق الحاقی از جمله روستای لشتقان با همکاری اداره‌کل راه و شهرسازی استان هرمزگان در اولویت قرار گرفته است تا با حذف نابرابری‌های کالبدی، این بخش‌ها به پیکره اصلی شهر متصل و عدالت در توزیع خدمات شهری محقق شود.

روستا همچنین بر اهمیت پیوند میان میراث معماری و اقتصاد گردشگری تأکید کرد و افزود که بادگیرها و آب‌انبارهای بندر خمیر فراتر از سازه‌های سنتی، مؤلفه‌های هویتی هستند که باید محورِ توسعه گردشگری قرار گیرند. راهبرد اصلی در این فرایند، پیوند دادن این میراث با نیازهای زندگی مدرن است به‌گونه‌ای که ضمن حفاظت از کالبد تاریخی، کارکرد اقتصادی آن‌ها برای توسعه پایدار احیا گردد. وی همجواری این شهر با بزرگترین جنگل‌های حرای ایران و موقعیت استراتژیک آن در نزدیکی جزایر قشم و کیش را بستری ایده‌آل برای تبدیل بندر خمیر به یکی از قطب‌های کلیدی گردشگری دریایی در جنوب کشور برشمرد.

عضو هیات‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به سازوکار اجرایی این طرح بیان کرد که تفاهم‌نامه منعقد شده میان شهرداری بندر خمیر، شرکت بازآفرینی شهری و اداره‌کل راه و شهرسازی استان هرمزگان، نمادی از عزم جمعی برای برداشتن موانع بوروکراتیک و شتاب‌بخشی به اجرای پروژه‌هاست.

وی تأکید کرد که تعهد این شرکت به تأمین قیر مورد نیاز برای بهسازی معابر و پشتیبانی از زیرساخت‌های محلات هدف، در کنار عزم شهرداری و تسهیل‌گری اداره‌کل راه و شهرسازی استان هرمزگان، زمینه‌ساز دگرگونی چهره شهر در سال‌های پیش‌رو خواهد بود تا بندر خمیر به الگویی موفق از توسعه هوشمند برای سایر بنادر کشور تبدیل شود.

بندرخمیر، یکی از شهرهای دیدنی استان هرمزگان است که در جنوب ایران و در جوار خلیج فارس قرار دارد و به دلیل مجاورت با تالاب خورخوران، به شهر تالابی ایران مشهور است. این بندر در فاصله ۸۵ کیلومتری غرب بندرعباس و ۱۱۰ کیلومتری شرق بندر لنگه واقع است.